




√úlkemizde insan kalitesinin derecesinin kadńĪnlara bańülńĪ olduńüunu biliyoruz. √á√ľnk√ľ d√ľnyaya gelen her insanńĪ kadńĪn, yani anne yetiŇütiriyor. KńĪz da olsa erkek de, yetiŇütirilen √ßocukta annenin etkisi b√ľy√ľk. KiŇüinin, babadan, yakńĪn √ßevreden, hatta eńüitim aŇüamasńĪnda √∂ńüretmenlerinden aldńĪklarńĪnńĪn toplamńĪ, anneden aldńĪńüńĪnńĪ karŇüńĪlar ya da karŇüńĪlamaz. O nedenle eńüitimli kadńĪnlarńĪn √ßokluńüu, insan kalitesinin de √∂nkoŇüulu‚Ķ
Bu tespitten yola √ßńĪktńĪńüńĪmńĪzda eńüer bir nesil kńĪz √ßocuklarńĪnńĪ anne oluncaya kadar firesiz eńüitebilirse (!) bu toplum, bug√ľn yaŇüadńĪńüńĪmńĪz pek √ßok sorun ortadan kalkacaktńĪr.
* * *
‚ÄúFiresiz eńüitim‚ÄĚe √ľnlem koymamńĪzńĪn nedeni Ňüu tabii ki‚Ķ Biri bile ihmal edilmeden‚Ķ
Ancak hangi doktrine g√∂re yetiŇütireceńüiz kńĪz √ßocuklarńĪnńĪ? ńį√ßerińüini sadece erkek bilimadamlarńĪ mńĪ belirleyecek, sadece bilimkadńĪnlarńĪ mńĪ? Yoksa √ľlke genelinde insana iliŇükin pek √ßok bilim dalńĪndan temsilcilerle cinsi eŇüitlikle oluŇüturulacak bir kurulun uzlaŇüńĪsńĪ sonucu ortaya √ßńĪkacak √∂ńüretiyi mi kullanacańüńĪz? M√ľfredatta din unsuru yer alacak mńĪ, alacaksa ne kadar alacak?
B√ľt√ľn aŇüamalarńĪ ge√ßtik sayalńĪm son soruda tńĪkanńĪp kalńĪyoruz. √á√ľnk√ľ gelmiŇü ge√ßmiŇü tanrńĪlarńĪn t√ľm√ľ erkek! Sadece eski Yunan‚Äôda g√∂r√ľyoruz kadńĪn tanrńĪlarńĪ, onlarńĪn da en √ľst√ľnde Zeus var!
* * *
Uludańü √úniversitesi Sosyoloji Topluluńüu tarafńĪndan 19-21 AralńĪk tarihleri arasńĪnda d√ľzenlenen ‚ÄúS√∂ylem ve Toplumsal Cinsiyet‚ÄĚ baŇülńĪklńĪ sempozyumda ‚ÄúSavaŇüńĪn ve BarńĪŇüńĪn Cinsiyeti‚ÄĚ baŇülńĪklńĪ bildiri sunan Anadolu √úniversitesi Hukuk Fak√ľltesi √∂ńüretim √ľyelerinden Yard. Do√ß. Dr. KńĪvńĪlcńĪm TuranlńĪ Y√ľcel neler diyor bakalńĪm:
‚ÄúEski Yunan‚Äôda Ares savaŇüńĪn tanrńĪsńĪ, Eirene ise barńĪŇüńĪn tanrńĪ√ßasńĪdńĪr. Eski Yunan‚Äôdan beri savaŇüńĪn sembolleri eril/erkek, barńĪŇüńĪn sembol√ľ ise kadńĪndńĪr. BarńĪŇüńĪn kadńĪnda sembolleŇümesi basit bir dil s√ľr√ßmesi ya da dildeki diŇüil/eril ayrńĪmńĪ deńüildir. Zira erkek, akńĪlla ve sertlikle √∂zdeŇüleŇütirilirken, kadńĪn duyguyla ve kńĪrńĪlganlńĪkla √∂zdeŇüleŇütirilmektedir. Erkekler savaŇüńĪn kahramanńĪ, kadńĪnlar mańüdurudur. Bu nedenle kadńĪnlarńĪn dońüuŇütan barńĪŇü√ßńĪ olduńüu varsayńĪlńĪr, erkeklerinse dońüuŇütan saldńĪrgan. Oysa bir toplumun yarńĪsńĪnńĪn kahraman yarńĪsńĪnńĪn mańüdur olmasńĪ eŇüyanńĪn tabiatńĪna aykńĪrńĪdńĪr.‚ÄĚ
* * *
DońüuŇütan sahip olduklarńĪ kaba g√ľ√ßten √∂t√ľr√ľ her daim kontrol√ľ elde tutan erkekler, toplumsal d√ľzenin her alanńĪnda hakim durumda‚Ķ Medyalarda da dońüal olarak‚Ķ
AynńĪ sempozyumun konuŇümacńĪlarńĪ arasńĪnda bulunan U√ßan S√ľp√ľrge KadńĪn ńįletiŇüim ve AraŇütńĪrma Derneńüi Yerel KadńĪn Muhabirler AńüńĪ Edit√∂r√ľ Selen Dońüan‚ÄôńĪn tespiti de Ňüu y√∂nde:
‚ÄúMedya 18. y√ľzyńĪlda ńįngiliz politika yazarńĪ Burke tarafńĪndan ‚Äėdemokrasilerde yasama-y√ľr√ľtme-yargńĪdan sonra d√∂rd√ľnc√ľ kuvvet‚Äô olarak tanńĪmlanmńĪŇütńĪ. Medya ‚Äėdevlet‚Äô ve ‚Äėekonomi‚Äôden sonra √ľ√ß√ľnc√ľ sekt√∂r olarak da adlandńĪrńĪldńĪ. ABD‚Äôli sosyolog W. Rivers‚ÄôńĪn 1980‚Äôlerde ortaya attńĪńüńĪ tanńĪma g√∂re ise medya ‚Äė√∂teki h√ľk√ľmet‚Äôti. B√ľt√ľn bu tanńĪmlar medyanńĪn sahip olduńüu iktidara iŇüaret ediyor. Bu g√ľc√ľn kadńĪnlarńĪn aleyhine kullanńĪldńĪńüńĪ, cinsiyet ayrńĪmcńĪ bakńĪŇü a√ßńĪsńĪnńĪn egemen olduńüu bir medya sistemi bug√ľn d√ľnyanńĪn bir√ßok yerinde hakim.‚ÄĚ
√Ėzeti i√ßin baŇülńĪńüa d√∂n!
—D√ĖRT D√ĖRTL√úK—
YuvayńĪ hep diŇüi kuŇü kurdu
Erkek kaba g√ľc√ľyle vurdu
Daha g√ľzel yarńĪnlar i√ßin
Birlikte g√ľzelleŇütirelim yurdu
√áońüumuzun ka√ßńĪrdńĪńüńĪ kńĪsńĪmlar aslńĪnda bunlar.
Ger√ßekten √ľlkemizde erkek ve kadńĪn arasńĪndaki algńĪ farkńĪ √ßok deńüiŇüiklik g√∂steriyor. Hem ikisi arasńĪnda hem de kendi i√ßinde.
Medya konusuna gelirsek 4. kuvvet olarak deńüerlendirilmesine katńĪlńĪyorum ve sitemde de medya ile ilgili √ßeŇüitli kaynaklardan bir inceleme yaptńĪm. http://www.redakte.com/2013/01/turkiyede-ve-dunyada-basin-redakte-analiz.html