




Bursa Büyükşehir Belediyesi’nin animatörleri tarafından üretilen Heykel-Garaj-Altıparmak tramvayının filmini izledim. Bayıldım! Kısaca “T1 Hattı” olarak adlandırılan tramvay yağ gibi kayıyor, raylara paralel üç şeritli yoldan seyrek seyrek hızla geçen araçların sürücüleri de tramvaydakilere el sallıyor!
Gerçekler, keşke o animasyondaki gibi olsa!
Peki, gerçekler nedir?
En başından alalım.
Öncelikle, Cumhuriyet Caddesi’ne yapılan “nostaljik tramvay” amacından saptı, bildiğiniz yolcu taşımacılığına dönüştü. Çünkü, zaten yorgun olan nostaljik araç ebedi emekli oldu, yerine günümüz araçları konuldu.
Hadi öyle olsun.
“Nasıl olsa T1 Hattı yapılıyor, nostaljik hattı da buna bağlar, sistemi genişletiriz” derseniz, bağlayamazsınız!
Neden?
Çünkü nostaljik hat 650 volt, T1 hattı 750 volt DC besleme ile çalışıyor.
İşte bu yüzden, T1 hattı için de ayrıca depo yapılacak. Hem de Kültürpark’ın içine!
Bursaray’ın 1500 volt DC güçle çalıştığını, devasa depolarının da Odunluk Mahallesi’nde olduğunu hatırlatalım..
* * *
Bursa’yı raylarla donatma iddiasında olacaksınız, yaptığınız her hat bağımsız olacak ve öncekilerle entegre olmayacak! Bunu birileri açıklamalı!
Durun daha bitmedi..
Asıl mesele,T1 Hattı’nın tek yön olması ve güzergahtaki eğim!
Eğime eğilelim önce ve soralım. Dünyadaki örneklerinde yokuş tırmanan, tırmanıyorsa da verimli olan tramvay var mıdır?
Teknik adamlar diyor ki, “Tramvay, yüzde 8.2’lik Altıparmak-Çakırhamam yokuşunu zor çıkar!”
Kağnı gibi hareket eden tramvayla kim seyahat etmek ister ki?
Tek yön, olayın can alıcı noktası! Heykel’den Altıparmak-Çatalfırın yönüne gidecekler, İnönü Caddesi, Kent Meydanı, Çarşamba, Stadyum turu yapmak zorunda kalacak. Yani İnönü Caddesi’nden Cumhuriyet Caddesi’ndeki nostaljik hatta geçiş namümkün!
* * *
Projenin raporunda, söz konusu güzergahta 2013 yılında günde 304 bin yolcu talebi öngörüldüğünü biliyoruz. İMO Bursa Şubesi’nin geçen haftaki açıklamasında T1 Hattı’nın günlük yolcu sayısının en fazla 34 bin olacağı yer almıştı. Neredeyse talebin onda biri.. Bir de diyorlar ki, “T1 Hattı trafiği rahatlatacak!”
Bir başka sorun da, rayların yaratacağı titreşimin tarihi eserlere, özellikle de Ulucami’ye vereceği zarar!
Hesap edildi mi acaba?
Hesap edilmeyen başka unsurlar da var. Örneğin, 13 durağı bulunan T1 Hattı’nda, tramvaydan inecek yolcular yolun karşısına nasıl geçecek? Projeye göre “indir yolcuyu sağda, ne hali varsa görsün!”
* * *
T1’den sonra ikinci hat Terminal, üçüncü hat Çekirge-Yeşil olacakmış!
Hem yolcu yoğunluğu, hem mesafe nedeniyle Terminal güzergahı için elzem olan ya metro hattıdır ya da metrobüs.. Yani daha hızlı bir sistem..
Hasılı kelam, bu raylar Bursa’nın canını çok acıtacak!
Bu kadar iddialı cümleleri nasıl kurduk peki? www.rayhaber.com’un yaratıcısı, raylı sistemler konusunda danışmanlık yapan arkadaşımız Levent Özen sayesinde..
—DÖRT DÖRTLÜK—
Ey Bursalı! Gerçekleri görsün gözün
Her yer delik deşik, sırada var tözün*
Sessiz kalıp da yapılan yanlışlara
Trene baktığı gibi bakma öküzün
*Töz: Kulak arkası